Melayu Jangan Mudah Lupa

Tuesday, August 24, 2010

Mahathir: Melayu perlu bersatu atau hilang kuasa politik

9eb4cccd7a645eab221fd03b3a1e-grande24 Ogos — Sambil merujuk kepada nasib penduduk rantau Timur Tengah, Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi memberi amaran kepada masyarakat Melayu negara ini bahawa mereka berhadapan dengan risiko hilang kuasa politik jika terus kekal tidak bersatu.

Bekas perdana menteri berkata orang Melayu memerintah selama ini kerana mereka adalah majoriti penduduk negara ini.

Malangnya tegas beliau, pergaduhan dan pertelingkahan dalaman menyebabkan mereka kehilangan kuasa politik kepada bukan Islam.

“Jika kita berpecah-belah, kita hilang kuasa majoriti kita,” kata beliau dengan merujuk kepada perpecahan kuasa Melayu kepada tiga parti — Umno, PAS dan PKR.

“Saya bukan rasis yang mahu menyemai sentimen kebencian Muslim terhadap bukan Islam tetapi perlu ada perasaan hormat,” kata beliau kepada pemberita sebelum majlis berbuka puasa di Felda D’saji bersama Perkim di sini.

“Dan, sebarang rasa hendak hormat hanya datang jika kita kuat dan berkuasa,” katanya.

“Sebelum ini kita hanya bercakap mengenai masalah umat Islam di Timur Tengah, tetapi kini umat Islam di Malaysia juga berhadapan dengan masalah besar,” katanya.

Seolah-olah merujuk kepada kerajaan negeri diterajui Pakatan Rakyat, Dr Mahathir berkata sudah ada contoh seorang Menteri Besar beragama Islam menerima arahan daripada Dewan Undangan Negeri dikuasai masyarakat minoriti.

“Dia dipaksa tunduk kepada kehendak mereka, seolah-olah dia bukan lagi mengambil berat tentang agama dan kaumnya,” katanya.

Beliau berkata umat Islam di negara ini sedang berhadapan dengan cabaran terbesar terutama dalam keadaan umat yang berpecah belah, yang mungkin mengakibatkan Islam kehilangan kuasanya di negara ini.

“Hari ini walaupun Islam menuntut kita bersaudara tapi kita berpecah, sehingga tahap mungkin hilang kuasa,” katanya.

Dr Mahathir yang juga Yang Dipertua Perkim mengingatkan umat Islam agar memikirkan semula tanggungjawab kepada agama, sekalipun tanggungjawab kepada bangsa sudah tidak lagi menjadi keutamaan.

Katanya walaupun jumlah umat Islam di negara ini ramai, tidak mustahil Islam akan kehilangan tempatnya sebagai agama rasmi sekiranya sikap berpecah-belah masih diteruskan.

“Jumlah ramai ini tidak bermakna kalau sudah berpecah belah dan bermusuh antara mereka. Apabila bermusuh, pihak lain berpeluang gunakan permusuhan sesama Islam ini untuk mengutarakan kedudukan mereka, bahkan untuk berkuasa dalam negara.

“Jangan fikir tidak mungkin satu hari nanti khutbah sebut ketua negara bukan Islam kerana mereka telah berkuasa dan kita sudah jadi puak yang kecil, berpecah belah dan tidak berkuasa,” katanya.

Beliau berkata sudah ramai umat Islam di negara ini yang tidak mengamalkan tingkah laku dan cara hidup seperti yang dituntut dalam al-Quran dan hadis.

Justeru katanya kuasa umat Islam hanya dapat dikekalkan sekiranya umat Islam itu sendiri yang berusaha menyelamatkan agama mereka.

“Berkuasa hari ni tidak bermakna kekal berkuasa di masa depan. Jangan fikir pegangan kita akan terus kekal.

“Ia akan terhakis juga bila kita sudah miskin dan daif. Islam tak suruh kita berpecah-belah, tapi suruh kita bersaudara.

“Tanya kepada diri adakah kita benar-benar berpegang kepada ajaran Islam tentang persaudaraan ini,” katanya.

SUMBER - PribumiPerkasa

AkHbAr HaRiAn:-

HOTs MEDIA

Bangkit

MaLaYsIa NeWs:-

Malaysia Hari Ini

MiNdA LaWaK:-