Melayu Jangan Mudah Lupa

Friday, June 4, 2010

Ingat dan fikir lah

Tiga puluh tahun yang silam umum dapat menyaksikan satu pilihan raya umum yang berakhir dengan tercetusnya peristiwa berdarah 13 Mei (1969).

Ketika itu parti-parti pembangkang begitu kuat dan berpengaruh serta terdiri daripada PAS, DAP, PSRM dan sebuah lagi parti yang dinamakan Parti Gerakan Rakyat (Gerakan) yang dipelopori oleh para cendikiawan dan bijak pandai Melayu dari menara gading bersama-sama dengan Dr. Tan Chee Koon dan Dr. Lim Chong Eu. Dengan kehebatan mereka, Pulau Pinang bedaya ditawan. Dalam masa yang amat singkat sekali parti yang baru ditubuhkan bermula sebagai sebuah parti multi-racial, sama seperti parti PKR yang ditubuhkan sejak Anwar dipenjara akhirnya Gerakan yang mulanya sebagai pembangkang menyertai BN bertukar menjadi parti untuk satu kaum saja. Hari ini tak ada satu kerusi Gerakan pun yang menjadi milik Melayu. Melayu yang bersemangat dengan politik berbilang kaum hilang Pulau Mutiara.

Orang lain dapat pulau. Melayu Pulau Pinang pula menjadi pening. Mereka cuma dapat kulitnya saja. Berniaga buluh kasap, hujung hilang pangkal lesap.

Seterusnya >>>

AkHbAr HaRiAn:-

HOTs MEDIA

Bangkit

MaLaYsIa NeWs:-

Malaysia Hari Ini

MiNdA LaWaK:-